Μπαταρίες υπάρχουν τεσσάρων ειδών:
1.Οι μπαταρίες μολύβδου-αντιμονίου.
Είναι οι συμβατικές μπαταρίες με τα στοιχεία μολύβδου και τον υγρό ηλεκτρολύτη (διάλυμα θειικού οξέος), αυτές που ελέγχουμε τη στάθμη των υγρών και προσθέτουμε όταν χρειάζεται. Οι ιδιότητες αυτού του τύπου μπαταριών (για την ακρίβεια τα μειονεκτήματά τους, για τα οποία και σχεδόν καταργήθηκαν) είναι:
α. Κατά την φόρτιση-εκφόρτισή τους παράγονται εκρηκτικά αέρια με πιο επικίνδυνο το υδρογόνο. Έτσι η επικινδυνότητά τους είναι μεγάλη όταν ο χώρος που βρίσκονται δεν αερίζεται επαρκώς (βλέπε camper).
β. Αφήνουν αναθυμιάσεις οι οποίες είναι διαβρωτικού τύπου (όξινες).
γ. Έχουν μεγάλο βαθμό αυτοεκφόρτισης. Δηλαδή, η χρονική περίοδος ακινησίας τους δεν πρέπει να ξεπερνάει τον ένα μήνα, ενώ μετά από μια ολοκληρωτική αποφόρτιση είναι πολύ πιθανή η αχρήστευσή τους.
δ. Παρουσιάζουν λειτουργικά προβλήματα στις ταλαντώσεις και στους κραδασμούς.
ε. Πέραν του ενός μηνός ακινησίας παθαίνουν θείκωση (Sulfation), δηλαδή καταστρέφεται η ενεργή μάζα των πλακιδίων τους.
Και ενώ αυτού του είδους οι μπαταρίες ήταν καλές (και φτηνές) για τα αυτοκίνητα και τις μοτοσικλέτες και δεν εγκυμονούσαν κινδύνους έκρηξης ή πυρκαγιάς αφού η θέση τους ήταν σε ανοιχτό περιβάλλον, για τα μηχανοστάσια των σκαφών αλλά και για το «σπίτι» του camper θεωρούνται εντελώς ακατάλληλες (επικίνδυνες).
2. Οι μπαταρίες με υγρά, κλειστού τύπου.
Αυτές έχουν τις εξής ιδιότητες:
α. Δεν αφήνουν αναθυμιάσεις.
β. Έχουν άμεση και δυνατή απόδοση ισχύος ρεύματος (ανταποκρίνονται σωστά στις ανάγκες εκκίνησης της μίζας.
γ. Δεν είναι βαθιάς εκφόρτισης.
3. Οι μπαταρίες AGM (Absorbed Glass Matted).
Είναι χωρίς υγρά, αφού το διάλυμα του θειϊκού οξέος είναι απορροφημένο στους διαχωριστές (battery separators).
4. Οι μπαταρίες GEL.
Οι ιδιότητες των μπαταριών AGM και GEL είναι:
α. Έχουν ελάχιστο βαθμό αυτοεκφόρτισης. Στους 20°C η λειτουργική τους διάρκεια σε ακινησία είναι 10-12 μήνες, η οποία, όμως, μειώνεται κάπως με τις αυξομειώσεις της θερμοκρασίας.
β. Δεν παράγουν εκρηκτικά αέρια ούτε αναθυμιάσεις.
γ. Η λειτουργικότητά τους δεν επηρεάζεται από τη θέση τοποθέτησής τους, εκτός από κάποιους τύπους που δεν πρέπει να τοποθετούνται ανάποδα (upside down).
δ. Είναι πολύ ανθεκτικές σε κραδασμούς και ταλαντώσεις.
ε. Αποδίδουν μεγαλύτερη ισχύ ρεύματος εκκίνησης και έχουν μεγαλύτερη χωρητικότητα από ίδιας ονομαστικής ισχύος συμβατικές ενώ συνδυάζουν και την βαθιά εκφόρτιση (οι GEL υπερτερούν σ’ αυτό το χαρακτηριστικό των AGM.αλλά με μειονέκτημα το αρκετά μεγαλύτερο κόστος τους).
Σύγκριση μεταξύ AGM και GEL:
α. Οι AGM έχουν το μικρότερο βάρος και είναι φθηνότερες από τις GEL.
β. Οι GEL έχουν μεγαλύτερη διάρκεια ζωής, κοστίζουν ακριβότερα από τις AGM ενώ όταν λήξει η ζωή τους αυτό θα συμβεί με… ξαφνικό θάνατο.
Ο χαμηλός βαθμός αυτοεκφόρτισης των AGM και των GEL οφείλεται στην κατασκευή μιας νέας γενιάς πλακιδίων από κράματα μολύβδου-ασβεστίου (Pb-Ca), μολύβδου-κασσιτέρου (Pb-Sn) και καθαρού μολύβδου-κασσιτέρου (purePb-Sn).
Όπως αντιλαμβάνεστε, αλλά και όπως συμβαίνει στην πραγματικότητα, οι συμβατικές μπαταρίες μολύβδου-αντιμονίου τείνουν να εξαφανιστούν από τη γενικότερη χρήση και δεν τις συστήνει πια κανείς.